Perinteisesti tarpeiston opiskelijat tekevät perinteisen nahkanaamion, joka kestää hyvin käyttöä. Uuden naamion teemana oli Commedia dell'arte, 1500-luvun Italiassa syntynyt improvisaatioteatterin muoto, jossa näyttelijöiden hahmoja täydennettiin usein puolimaskeilla.
Sain valita itse hahmon, ja selvittää siihen sopivia luonteenpiirteitä ja etsiä lähdekuvia. Itse valitsin Brighellan. Hän on keskiluokkainen vetelehtijä, joka tekee töitä vasta kun on pakko.
Itsestäni tehdyn kuolinnaamion päälle muotoilin naamion plastoliinista. Silmien kohdalla pitää olla tarkkana, että maski ei paina näyttelijän silmiä tai luomia. Tärkeää oli myös sijoittaa maskin alareuna ylähuulen päälle, muttei alahuulen yli. Tällöin henkilö voi puhua ilman että maski turhaan liikkuu kasvoilla.
Valmiin mallin päälle asettettiin pala parkittua nahkaa. Nahkaa oli ensin veivattu ja jynssätty vedessä, että siitä katoisi jäykkyys ja se suostuisi asettumaan mallin päälle.
Nahkaa paineltiin ja hierottiin tunteja naamion päälle, kunnes se alkoi hiljalleen asettumaan. Kun naamio alkoi tuntua valmiilta, se sidottiin naruilla kiinni reunoista ja jätettiin hiekkapussien alle kuivumaan.
Leikkasin kuivuneesta maskista ylimääräiset reunat pois jättäen pienen kaistaleen joka puolelle, johon leikkasin kohtisuoraan viiltoja. Reunaläppien alle aloin liimaamaan narua, jonka tarkoitus on kiristää maskia pysymään muodossaan. Tämä vaihe on tärkeä lopullisen onnistumisen kannalta, että kiristys on tasainen joka puolelta maskia, eikä se saa olla liian löysä tai tiukka.
Liiman kuivuessa tein parkkinahasta maskille kiinnitysremmit. Kaksi nahanpalaa liimattiin ja ommeltiin kiinni toisiinsa nahkanarulla. Remmit kiinnitettiin maskiin sisarniiteillä ja ne saa kiinni toisiinsa soljella. Loppusilaus tehtiin nahkamaaleilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti